1.„Ulubione” – swobodne wypowiedzi dzieci
na temat ulubionych książek. Budowanie dłuższych wypowiedzi. Rodzic
prosi dziecko, by opowiedziało, jakie książki lubi i dlaczego.
2. Blok zajęć o emocjach – wstyd.
Ale wstyd!
Dominika Niemiec
Dnia
pewnego ciepłą zieloną wiosną
mała
Ania patrzyła, jak kwiatki rosną.
A że
chciała narysować sobie takie ładne kwiatki,
umieściła
je na książce, na środku okładki.
Wiem,
powiecie, że Ania książkę tak zniszczyła,
ale
jeszcze ta historia wcale się nie skończyła.
Ale
wstyd!
Siostra
Ani, gdy tylko spostrzegła jej poczynania,
zaczęła
szukać jakiegoś rozwiązania.
Chciała
książkę wyszorować szczoteczką i wodą.
Może
one na ten kłopot coś pomóc tu mogą?
Ale
zamiast się poprawić, wszystko się pogorszyło,
bo
książce to pranie wcale nie posłużyło.
Ale
wstyd!
Mama,
gdy zobaczyła poczynania swoich córek,
za
zniszczenie książki dała im porządną burę.
Bo
się okazało, że książka nie należy do dzieci,
a
jedynie ktoś im tę książkę do czytania polecił.
I
mama z biblioteki ją wypożyczyła.
A to
bardzo ważna kwestia w tym momencie była.
Ale
wstyd!
Przecież
książki nawet pomazanej nie można wyrzucić.
Trzeba
będzie ją do biblioteki jak należy zwrócić.
I wyjaśnić
przyczynę jej stanu fatalnego,
jej
pogięcia i pomięcia, obrazka nieoczekiwanego.
I
książkę odkupić lub zapłacić karę.
Nikt
się w takiej sytuacji nie czuje doskonale.
Ale
wstyd!
Szybko
do biblioteki poszła z córkami mama.
W
bibliotece jak zwykle siedziała pani ta sama.
Przywitała
wszystkich i już książkę ogląda.
Badawczo
się przygląda książce, dziewczynkom się przygląda.
– I
co żeście tutaj, łobuziaki, uczyniły?
–
Przepraszamy, trochę żeśmy książkę uszkodziły.
Ale
wstyd!
Zaraz
wymyślę dla was jakieś zadanie.
Pomożecie
mi poustawiać stos książek na półki,
a
wtedy wybaczymy wam te wyczyny, te
bzdurki.
Dziewczynki
zabrały się do pracy ku uciesze mamy.
–
Jak dbać i szanować książki, teraz zapamiętamy.
A
gdzie wstyd? Już minął, znikł!
3. Pytania do wiersza: Czego dotyczył
wiersz? Co stało się z książką? Kto ją zniszczył? Czy takie zachowanie było
właściwe? Skąd dziewczynki miały książkę? Co musiały zrobić po tym, jak
zniszczyły książkę? Co czuły dziewczynki, gdy oddawały książkę do biblioteki?
Co musiały zrobić w bibliotece? Czy to, co czuły, minęło? Czy wy też kiedyś
wstydziliście się z jakiegoś powodu? W jakiej to było sytuacji? Czy to było
przyjemne uczucie? Jak czuliście się, gdy wstyd minął?
4. „Gdzie jest f?” – Rodzic daje
dziecku dowolne liczmany (koraliki, małe klocki lub guziki) oraz kilka białych
kartoników. Zaprasza dziecko do zabawy:
6-latki:
Za chwilę będę wymieniać słowa, które zawierają głoskę f – na początku, w
środku lub na końcu. Ułóż tyle kartoników, ile głosek mają te słowa. W miejsce
głoski f zamiast kartonika połóż koralik. Proponowane słowa: fotel, farba,
flaga, foka, kufer, lufa, telefon, kartofel, żyrafa, elf, fotograf, klif, gryf.
5-latki:
Będę wymawiać słowa z głoską f – połóż tyle kartoników, ile słyszysz sylab w
tych wyrazach. Wyraz, który ma głoskę f na początku oznacz koralikiem.
4-latki:
Będę wymawiać słowa z głoską f – połóż tyle kartoników lub koralików, ile
słyszysz sylab w tych wyrazach.
5. Pokaz wyrazu podstawowego „fotel” –
wydruk z komputera.
6. Analiza i synteza słuchowa wyrazu
podstawowego: fotel.
- 4-5-latki - podział wyrazu fotel na sylaby, określenie liczby sylab;
- 6-latki – podział wyrazu fotel na głoski, określenie liczby głosek;
- 5-6-latki – wyodrębnienie pierwszej głoski;
- 6-latki wyodrębnienie ostatniej głoski;
- 5-6-latki wyszukiwanie wyrazów zawierających głoskę „f” na początku, w środku i na końcu wyrazu.
7. Analiza i synteza wzrokowa wyrazu podstawowego:
- 4-5-latki zaznaczenie kartonikami ilości sylab w wyrazie fotel;
- 5-6-latki budowa schematu wyrazu podstawowego z białych kartoników (tyle kartoników, ile głosek w wyrazie);
- zasygnalizowanie pojęcia spółgłoska w odniesieniu do głoski „f”;
- budowa modelu wyrazu podstawowego z czerwonych i niebieskich kartoników (samogłoska – czerwony kartonik, spółgłoska – niebieski).
8. Prezentacja wielkiej i małej litery „F, f” (wydruk z komputera)
- 4-5-latki - podział wyrazu fotel na sylaby, określenie liczby sylab;
- 6-latki – podział wyrazu fotel na głoski, określenie liczby głosek;
- 5-6-latki – wyodrębnienie pierwszej głoski;
- 6-latki wyodrębnienie ostatniej głoski;
- 5-6-latki wyszukiwanie wyrazów zawierających głoskę „f” na początku, w środku i na końcu wyrazu.
7. Analiza i synteza wzrokowa wyrazu podstawowego:
- 4-5-latki zaznaczenie kartonikami ilości sylab w wyrazie fotel;
- 5-6-latki budowa schematu wyrazu podstawowego z białych kartoników (tyle kartoników, ile głosek w wyrazie);
- zasygnalizowanie pojęcia spółgłoska w odniesieniu do głoski „f”;
- budowa modelu wyrazu podstawowego z czerwonych i niebieskich kartoników (samogłoska – czerwony kartonik, spółgłoska – niebieski).
8. Prezentacja wielkiej i małej litery „F, f” (wydruk z komputera)
-
6-latki – drukowanej i pisanej;
-
4-5-latki – drukowanej.
9. Utrwalenie liter „F, f”.
9. Utrwalenie liter „F, f”.
-
6-latki – karta pracy – pisanie liter F, f na stronie:
- 4-, 5-latki – kolorowanie litery „f” np. ze
strony:
10. Piosenka „Lubimy bajki” do
posłuchania, śpiewania i zabawy.
No comments:
Post a Comment