1.„Po co nam muzyka?” – burza mózgów, doskonalenie
myślenia przyczynowo–skutkowego. Rodzic włącza fragmenty różnej muzyki (z
własnych zasobów), a dziecko decyduje, do czego mogłaby być dobra (np. muzyka
relaksacyjna, muzyka elektroniczna, rock&roll).
2. „Namalujmy muzykę!” – malowanie
dziesięcioma palcami do muzyki (muzyka z gatunku heavy metal). Rodzic
rozkłada na podłodze duży arkusz papieru (co najmniej A3). Dziecko swobodnie
maluje farbami, wykorzystując wszystkie palce i całe dłonie – ilustruje muzykę.
Następnie Rodzic powtarza ćwiczenie z muzyką relaksacyjną
3. „Muzyka łagodzi obyczaje” – rozmowa z
dzieckiem.
Rodzic pyta: Co oznacza to powiedzenie?. Prosi o podanie przykładów sytuacji.
4. „Ćwir” – Rodzic zachęca dziecko do
uważnego słuchania wiersza.
Ćwir, czyli kiedy wejdziesz między wrony,
musisz krakać jak i one
Agnieszka Frączek
Wróbel
w gości wpadł do wron.
I
już w progu, jak to on,
bardzo
grzecznie: – Ćwir, ćwir! – rzekł.
Wrony
na to w dziki skrzek:
–
Co on gada?!
–
Kra, kra, kra!
–
Tyś słyszała to, co ja?
–
Jakiś jazgot?
–
Zgrzyt?
–
I brzdęk?
–
Co to był za dziwny dźwięk?!
|
Wróbel:
Ćwir! – powtórzył więc.
Wtedy
wrony: buch, bam, bęc!
po
kolei spadły: bach!
z
przerażenia wprost na piach.
A
gdy otrzepały puch,
oczyściły
z piachu brzuch,
skrzydła,
dzióbek oraz pięty,
rzekły:
– Biedak jest ćwirnięty.
|
5. Rodzic prowadzi rozmowę z dzieckiem: Dlaczego wrony
były takie zdenerwowane, że wróbel wydaje inne dźwięki niż one? Jak myślisz,
dlaczego chciały, żeby wszyscy mówili tak samo? Czy dźwięki „kra” były lepsze
lub gorsze od „ćwir”, jak myślisz? Co może oznaczać przysłowie „Kiedy wejdziesz
między wrony, musisz krakać jak i one”? Czy pasuje ono do każdej sytuacji? Czy
wszystkim ludziom musi podobać się to samo? Co to znaczy, że mamy różny gust,
różne upodobania? Czy te upodobania mogą być lepsze albo gorsze, tak jak
chciały wrony?
6. „Jaka muzyka pasuje?” – Rodzic zachęca
dziecko do wypowiadania się na temat różnych rodzajów muzyki: Opowiedz, proszę,
słowami, jaka muzyka, twoim zdaniem, najbardziej pasuje do tańca? Jaki jest
najbardziej znany utwór, który śpiewamy na urodzinach? Czy w każdym kraju ten
utwór brzmi tak samo? Jeśli chcesz odpocząć, jaki rodzaj muzyki wybierzesz? Czy
dźwięki płynące z lasu, rzeki, szum morza to też muzyka? W jakich
okolicznościach śpiewamy „Mazurka Dąbrowskiego”?
7. Happy Birthday – Rodzic zachęca
dziecko, by zaśpiewało Sto lat bez podkładu muzycznego. Prosi je, by
opowiedziało, w jakich okolicznościach śpiewa się w Polsce tę piosenkę. Rodzic
dąży do tego, by dzieci nie poprzestały jedynie na wyjaśnieniu, że Sto lat
śpiewamy na urodzinach, ale również z okazji jubileuszów, rocznic, wtedy gdy
składamy życzenia. Rodzic zaprasza dziecko do posłuchania odpowiednika życzeń
urodzinowych w wersji angielskiej. Zaznacza, że Happy Birthday śpiewa się
wyłącznie z okazji urodzin, nie tak jak Sto lat w Polsce.
8. „Rytm” – zabawa matematyczna z wykorzystaniem
korków lub kolorowych klocków, utrwalenie aspektu porządkowego liczby. Rodzic
układa trzyelementowy wzór. Zadaniem dziecka jest ułożenie takiego samego wzoru
i kontynuowanie go. Rodzic zadaje pytania: Jaki kolor ma 4 / 8 / 7 element z
kolei? Należy utrwalić poprawny zapis cyfr – 6-latki.
9. „Jestem muzykantem” – zabawa
tradycyjna.
Nagranie nr 1 strona:
No comments:
Post a Comment