Szlakiem Wisły. Wprowadzenie liter J, j
1.„Mapa
Polski”– przypomnienie wiadomości o mapie. Można wykorzystać ilustracje mapy z Internetu lub
atlas geograficzny z domu.
2.
Zagadki znad Wisły
Zagadka
pierwsza
Popłyniemy Wisłą
Razem z rybitwami,
Zobaczymy miasta,
Co leżą przed nami.
Już zakręca rzeka
I czule oplata
Miasto, co pamięta
Dawne dni i lata.
Bogactwo i chwałę,
Mężnych królów wielu,
Którzy tu rządzili
Na polskim Wawelu.
Każde dziecko teraz
Na pewno odpowie,
Gdzie jest zamek Wawel?
No, proszę? W
(Krakowie).
Zagadka
druga
Na brzegu Syrenka,
Miasta swego broni.
Tarczą się osłania
I miecz trzyma w
dłoni.
Dalej – Stare Miasto
–
Barwne kamieniczki.
Zbiegają ku Wiśle
Wąziutkie uliczki
Zamek, a przed
zamkiem
Na szczycie kolumny
Stoi sam król Zygmunt
Z miasta swego dumny.
Więc jakie to miasto,
Gdzie wciąż mieszka
sława?
To stolica Polski,
A zwie się
(Warszawa).
Zagadka
trzecia
Teraz popłyniemy
Do miasta pierników,
Sporo się dowiemy
Tu o Koperniku.
Kiedy wyruszymy
Ulicami miasta,
Pomnik astronoma
Przed nami wyrasta.
To jego nauka
Sprawiła, że może
Teraz kosmonauta
W gwiezdne mknąć
przestworze.
Pierniki tu lepsze
Niż piecze babunia.
Gdzie dopłynęliśmy?
Do miasta (Torunia).
Zagadka
czwarta
Płyńże, miła Wisło,
Płyń, Wisło szeroka!
Wtem, słońce zabłysło
–
Przed nami zatoka!
Wisła z sinym morzem
Zostać zapragnęła
I o rannej zorzy
Do morza wpłynęła.
Patrzy na ich
przyjaźń
Neptun i po pańsku
Informuje Wisłę,
Że jest wreszcie w
(Gdańsku).
3.
„Wprowadzenie J, j”
– wyraz podstawowy jama – wydruk z
komputera.
4.
Analiza i synteza słuchowa wyrazu podstawowego: jama.
- 4-5-latki - podział wyrazu jama na sylaby, określenie liczby sylab;
- 6-latki – podział wyrazu jama na głoski, określenie liczby głosek;
- 5-6-latki – wyodrębnienie pierwszej głoski;
- 6-latki wyodrębnienie ostatniej głoski;
- 5-6-latki wyszukiwanie wyrazów zawierających głoskę „j” na początku, w środku i na końcu wyrazu.
5. Analiza i synteza wzrokowa wyrazu podstawowego:
- 4-5-latki zaznaczenie kartonikami ilości sylab w wyrazie jama;
- 5-6-latki budowa schematu wyrazu podstawowego z białych kartoników (tyle kartoników, ile głosek w wyrazie);
- zasygnalizowanie pojęcia spółgłoska w odniesieniu do głoski „j”;
- budowa modelu wyrazu podstawowego z czerwonych i niebieskich kartoników (samogłoska – czerwony kartonik, spółgłoska – niebieski).
10. Prezentacja wielkiej i małej litery „J, j” (wydruk z komputera)
- 4-5-latki - podział wyrazu jama na sylaby, określenie liczby sylab;
- 6-latki – podział wyrazu jama na głoski, określenie liczby głosek;
- 5-6-latki – wyodrębnienie pierwszej głoski;
- 6-latki wyodrębnienie ostatniej głoski;
- 5-6-latki wyszukiwanie wyrazów zawierających głoskę „j” na początku, w środku i na końcu wyrazu.
5. Analiza i synteza wzrokowa wyrazu podstawowego:
- 4-5-latki zaznaczenie kartonikami ilości sylab w wyrazie jama;
- 5-6-latki budowa schematu wyrazu podstawowego z białych kartoników (tyle kartoników, ile głosek w wyrazie);
- zasygnalizowanie pojęcia spółgłoska w odniesieniu do głoski „j”;
- budowa modelu wyrazu podstawowego z czerwonych i niebieskich kartoników (samogłoska – czerwony kartonik, spółgłoska – niebieski).
10. Prezentacja wielkiej i małej litery „J, j” (wydruk z komputera)
- 6-latki –
drukowanej i pisanej;
- 4-5-latki –
drukowanej.
11. Pisanie:
11. Pisanie:
6-latki: karta pracy
z literą j:
5-latki: szlaczki literopodobne:
4-latki: kolorowanie
litery j:
12.
Czytanie:
- 6-latki
samodzielnie:
maj, jajo, bajka, jogurt,
kije, jagoda, pajacyk
Polska to kraj w
Europie.
Polska flaga ma dwa
kolory.
W Polsce płynie
Wisła.
Mija pola, lasy,
miasta i wioski.
Potem wpada do
Bałtyku.
Polska to ładny kraj.
- 5-4-latki w
powyższym tekście wyszukują litery j i zakreślają je niebieskim kolorem.
13.
„Łamańce” – ćwiczenie sprawności językowej. Dziecko powtarza znane rymowanki:
Król Karol kupił
królowej Karolinie kolorowe korale.
Leży Jerzy na wieży i
nie wierzy, że włos mu się jeży na tej wieży na której leży.
Cesarz czesał włosy
cesarzowej, cesarzowa czesała włosy cesarza.
Jola lojalna, Jola
nielojalna.
Kiedy susza szosa
sucha.
No comments:
Post a Comment