Dzieci świata
1.”Piosenka o prawach dziecka”.
2. Rodzic prosi dziecko, by opowiedziało,
o czym jest piosenka, o jakich prawach dziecka jest w niej mowa.
3. „Dzieci świata” – słuchanie wiersza
Wincentego Fabera.
Dzieci świata
Wincenty Faber
W
Afryce w szkole na lekcji,
Śmiała
się dzieci gromada,
Gdy
im mówił malutki Gwinejczyk,
Że
gdzieś na świecie śnieg pada.
A
jego rówieśnik Eskimos,
Też
w szkole w chłodnej Grenlandii,
Nie
uwierzył, że są na świecie
Gorące
pustynie i palmy.
Afryki
ani Grenlandii
My
także jak dotąd nie znamy,
A
jednak wierzymy w lodowce,
W
gorące pustynie, w banany.
I
dzieciom z całego świata,
chcemy
ręce uścisnąć mocno
i
wierzymy, że dzielni z nich ludzie,
jak
i z nas samych wyrosną.
4. Pytania do wiersza: Z czego śmiały
się afrykańskie dzieci i dlaczego? Gdzie mieszkają Eskimosi? (Nazwa Eskimos
obecnie uchodzi za obraźliwą, zamiast niej używamy nazwy Innuit). O czym nie
wiedziały dzieci w Grenlandii? Co łączy dzieci na całym świecie?
5. „Dzieci z różnych stron świata” – oglądanie zdjęć
przedstawiających dzieci z różnych stron świata oraz ich domów, wypowiadanie
się dzieci na temat wyglądu rówieśników z innych krajów (wykorzystanie książek
dostępnych w domu lub filmu edukacyjnego).
6. Praca z mapą – wskazanie krajów
(kontynentów), o których była mowa w filmie edukacyjnym. Proszę wykorzystać
atlasy dostępne w domu lub Internet.
7. „Mój portret” – dziecko
przegląda się w małym lusterku, zwracając uwagę na kolor włosów, oczu,
uczesanie, cechy charakterystyczne (pieprzyk). Wymyśla i pokazuje w lusterku
różne miny wyrażające radość, smutek, strach, zdziwienie, złość. Rodzic omawia
sposób wykonania portretu (dziecko będzie rysować tylko głowę i ramiona).
Wyróżnia z dzieckiem części głowy, twarzy, szyję, ramiona. Dziecko rysuje swój
portret kredkami świecowymi na okrągłym kartonie (z kartonu A4 wycinamy jedno
duże koło). Gotowy portret podpisuje swoim imieniem samodzielnie lub przy
pomocy rodzica (6-latki – litery pisane).
Portrety
proszę przesłać na adres sw.jozef@onet.pl
No comments:
Post a Comment