Jak dbać o słuch?
1.„Gdzie można usłyszeć muzykę?” – mapa
myśli.
Dziecko podaje swoje propozycje (miejsc typowych i nietypowych). W razie
potrzeby Rodzic zadaje dodatkowe pytania, np. Jak nazywa się specjalne miejsce,
gdzie można słuchać koncertów muzyki klasycznej? (filharmonia) Gdzie odbywają
się przedstawienia, w których głównie słychać muzykę klasyczną i śpiew? (opera)
Rodzic podsuwa również następujące propozycje: kościoły, szkoły muzyczne, Internet,
koncerty plenerowe itd.
2. „Śpiewamy jak w operze” – naśladowanie
mimiką, gestem i ruchem. Rodzic prezentuje dzieciom na filmie dowolny utwór
operowy, np. z opery Carmen. Zadaniem dzieci jest zabawa w mima i bezdźwięczne naśladowanie
śpiewu operowego.
3. „Jak zapisać muzykę?” – burza mózgów, zapoznanie dzieci
z nutami i pięciolinią. Rodzic zadaje dziecku pytanie: Czy da się zapisać
muzykę?. Dziecko dzieli się swoją wiedzą. Rodzic wyjaśnia, że muzykę zapisuje
się za pomocą nut i pięciolinii (może narysować, wydrukować z Internetu lub
pokazać zeszyt do nut).
4. Blok zajęć o emocjach – trema. „Jakie to
uczucie?” – zagadka:
Dopada
cię to chwilę przed występem na scenie,
gdy
śpiewasz, grasz na instrumencie lub gdy masz przedstawienie.
Czujesz
niepokój przed tym przedsięwzięciem,
choć
wiesz, że czeka cię miłe przyjęcie.
Gdy
ktoś na ciebie patrzy, gdy oglądać cię chce,
to
nieprzyjemne uczucie właśnie ogarnia cię. (trema)
5. „Trema” – dyskusja. Rodzic zadaje
pytania: Co to jest trema? Jakie to uczucie?
Kiedy
można odczuwać tremę? Co się z nami dzieje, gdy czujemy tremę? Czy kiedyś
odczuwałeś tremę? W jakiej to było sytuacji? Czy było to przyjemne uczucie? Czy
tremę można przezwyciężyć? Kiedy to uczucie mija?
6. „Hałasowanie” – słuchanie opowiadania i
rozmowa na temat jego treści.
Hałasowanie
Grzegorz Kasdepke
Kuba
i Buba musieli przyznać, że pan Waldemar, przyjaciel babci Joasi, to rzeczywiście
bardzo kulturalny pan. Do tego stopnia, że czasami wręcz wstydził się chodzić
z naszymi sympatycznymi bliźniakami po mieście – i to tylko dlatego, że, dajmy
na to, naszła je ochota pobić się lub powyzywać. Ale któregoś razu to pan
Waldemar narobił Kubie i Bubie wstydu – i to w muzeum!
–
Jak tam w szkole?! – ryknął, gdy już się spotkali przed kasą muzeum.
Kuba
i Buba aż podskoczyli z wrażenia. Babcia Joasia przygryzła wargi i dyskretnie
rozejrzała się dookoła. Pani bileterka, ogłuszona doniosłym głosem pana
Waldemara, przetykała sobie właśnie ucho.
–
Nadal macie najwięcej uwag w całej klasie?!… – ryczał pan Waldemar. – Nie
martwcie się, za moich czasów kazano klęczeć na grochu!… Może dlatego mam teraz
takie powykręcane kolana!…
Pani
bileterka pospiesznie skręcała kulki z papieru – najwyraźniej zamierzała
wepchnąć je sobie w uszy.
–
Dlaczego pan Waldemar tak hałasuje? – szepnął Kuba, zerkając ze zdziwieniem na
babcię Joasię. – Zawsze był taki kulturalny…
–
Chyba wyczerpały się baterie w jego aparacie słuchowym – westchnęła
zarumieniona babcia.
– To
pan Waldemar jest kulturalny na baterie?! – osłupiała Buba.
Ale
babcia nie zdążyła nic odpowiedzieć, bo pan Waldemar podszedł właśnie do kasy –
no i trzeba było zająć się zemdloną bileterką.
7. Pytania do tekstu: Czy zapamiętałeś,
dokąd wybrali się Kuba i Buba? Kto im towarzyszył? Dlaczego pan Waldemar tak
głośno mówił? Czy to jest kulturalne zachowane, gdy mówimy bardzo głośno w
publicznych miejscach? Dlaczego? Jeśli dziecko ma trudność z odpowiedzią na
któreś pytanie, Rodzic może przeczytać raz jeszcze odpowiedni fragment tekstu.
8. „Konsekwencje długotrwałego hałasu” –
film edukacyjny:
https://www.youtube.com/watch?v=g_UBKYVUya0
9. The wheels on the bus – dowolna zabawa
ruchowa do piosenki według
pomysłów dzieci i Rodziców.
Piosenka
nr 1 na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=9FDuUd39NOI
No comments:
Post a Comment