Instrumenty muzyczne. Wprowadzenie liter
H, h
1.”Najlepszy instrument” – Rodzic zaprasza
dziecko do słuchania wiersza. Przed przeczytaniem utworu prosi, aby dziecko
zwróciło szczególną uwagę na to, w jakich sytuacjach może grać instrument, o
którym pisze autor.
Najlepszy
instrument
Wojciech
Próchniewicz
Jest
taki instrument na świecie,
Dostępny
nawet dla dzieci.
Wygrywa
wszystkie melodie
Najładniej,
najłagodniej.
Gdy
nutki wpadną do ucha,
On
ucha bardzo się słucha.
Bo
najgrzeczniejszy jest przecież,
Słucha
się w zimie i w lecie,
W
upał i gdy deszcz leje,
On
wtedy nawet się śmieje!
Chodzi
wraz z tobą wszędzie
|
już
tak zawsze będzie.
Nawet
za złota trzos
Nie
zniknie — bo to TWÓJ GŁOS.
Więc
gdy jest ci nudno, nie ziewaj.
Pamiętaj
o nim — zaśpiewaj!
On
się natychmiast odezwie
I
zagra czysto i pewnie.
Opowie
ci zaraz radośnie
Na
przykład o słonku lub wiośnie.
Bo
lubi i dobrze zna cię,
Twój
wierny, dźwięczny przyjaciel
|
2. Rodzic prowadzi rozmowę z dzieckiem: Co autor wiersza
nazywa najlepszym instrumentem? Czy każdy z nas ma taki instrument? W jakich
sytuacjach, według autora, możemy go używać? Czym się różni od tradycyjnych
instrumentów? W czym jest podobny?
3. „Grająca woda” – zabawa badawcza. Rodzic
przygotowuje cztery jednakowe szklane naczynia i napełnia je wodą do różnego
poziomu. Dziecko uderza łyżeczką w naczynia i porównuje wydobywające się z nich
dźwięki.
4. Instrumenty muzyczne:
https://www.kursnamuzyke.pl/szkola-podstawowa/muzyka-w-4-6/instrumenty-muzyczne/podzial-instrumentow
5. „Wprowadzenie „H, h” – wyraz podstawowy
harfa – wydruk z komputera.
6. Analiza i synteza słuchowa wyrazu
podstawowego: harfa.
- 4-5-latki - podział wyrazu jama na sylaby, określenie liczby sylab;
- 6-latki – podział wyrazu harfa na głoski, określenie liczby głosek;
- 5-6-latki – wyodrębnienie pierwszej głoski;
- 6-latki wyodrębnienie ostatniej głoski;
- 5-6-latki wyszukiwanie wyrazów zawierających głoskę „h” na początku, w środku i na końcu wyrazu.
7. Analiza i synteza wzrokowa wyrazu podstawowego:
- 4-5-latki zaznaczenie kartonikami ilości sylab w wyrazie harfa;
- 5-6-latki budowa schematu wyrazu podstawowego z białych kartoników (tyle kartoników, ile głosek w wyrazie);
- zasygnalizowanie pojęcia spółgłoska w odniesieniu do głoski „h”;
- budowa modelu wyrazu podstawowego z czerwonych i niebieskich kartoników (samogłoska – czerwony kartonik, spółgłoska – niebieski).
8. Prezentacja wielkiej i małej litery „H, h” (wydruk z komputera)
- 4-5-latki - podział wyrazu jama na sylaby, określenie liczby sylab;
- 6-latki – podział wyrazu harfa na głoski, określenie liczby głosek;
- 5-6-latki – wyodrębnienie pierwszej głoski;
- 6-latki wyodrębnienie ostatniej głoski;
- 5-6-latki wyszukiwanie wyrazów zawierających głoskę „h” na początku, w środku i na końcu wyrazu.
7. Analiza i synteza wzrokowa wyrazu podstawowego:
- 4-5-latki zaznaczenie kartonikami ilości sylab w wyrazie harfa;
- 5-6-latki budowa schematu wyrazu podstawowego z białych kartoników (tyle kartoników, ile głosek w wyrazie);
- zasygnalizowanie pojęcia spółgłoska w odniesieniu do głoski „h”;
- budowa modelu wyrazu podstawowego z czerwonych i niebieskich kartoników (samogłoska – czerwony kartonik, spółgłoska – niebieski).
8. Prezentacja wielkiej i małej litery „H, h” (wydruk z komputera)
-
6-latki – drukowanej i pisanej;
-
4-5-latki – drukowanej.
9. Pisanie:
9. Pisanie:
6-latki:
karta pracy z literą h:
5-latki:
szlaczki literopodobne:
4-latki:
kolorowanie:
10. Czytanie:
- 6-latki
samodzielnie:
Tata
zabrał Adama na koncert.
Adam
obserwuje, jak dyrygent kieruje zespołem.
Co
on ma? To batuta.
Dyrygent
wskazuje: raz i dwa.
Orkiestra
gra hymn.
11. Zabawa słuchowa – odgadywanie, jaki to
instrument.
Dziecko słucha dźwięków i bez patrzenia odgaduje, jaki instrument go wydaje. Po
udzieleniu odpowiedzi sprawdza jej poprawność.
12. „Walc kwiatów” – taniec ze wstążkami według pomysłów
dzieci do utworu Piotra Czajkowskiego Walc
kwiatów.
No comments:
Post a Comment