Sunday, May 24, 2020

Wprowadzenie liter H, h


Instrumenty muzyczne. Wprowadzenie liter H, h

1.”Najlepszy instrument” – Rodzic zaprasza dziecko do słuchania wiersza. Przed przeczytaniem utworu prosi, aby dziecko zwróciło szczególną uwagę na to, w jakich sytuacjach może grać instrument, o któ­rym pisze autor.
Najlepszy instrument
Wojciech Próchniewicz
Jest taki instrument na świecie,
Dostępny nawet dla dzieci.
Wygrywa wszystkie melodie
Najładniej, najłagodniej.
Gdy nutki wpadną do ucha,
On ucha bardzo się słucha.
Bo najgrzeczniejszy jest przecież,
Słucha się w zimie i w lecie,
W upał i gdy deszcz leje,
On wtedy nawet się śmieje!
Chodzi wraz z tobą wszędzie
już tak zawsze będzie.
Nawet za złota trzos
Nie zniknie — bo to TWÓJ GŁOS.
Więc gdy jest ci nudno, nie ziewaj.
Pamiętaj o nim — zaśpiewaj!
On się natychmiast odezwie
I zagra czysto i pewnie.
Opowie ci zaraz radośnie
Na przykład o słonku lub wiośnie.
Bo lubi i dobrze zna cię,
Twój wierny, dźwięczny przyjaciel
2. Rodzic prowadzi rozmowę z dzieckiem: Co autor wiersza nazywa najlepszym instrumentem? Czy każdy z nas ma taki instrument? W jakich sytuacjach, według autora, możemy go używać? Czym się różni od tradycyjnych instrumentów? W czym jest podobny?
3. „Grająca woda” – zabawa badawcza. Rodzic przygotowuje cztery jednakowe szklane naczynia i napełnia je wodą do różnego poziomu. Dziecko uderza łyżeczką w naczynia i porównuje wydobywające się z nich dźwięki.
4. Instrumenty muzyczne:
5. „Wprowadzenie „H, h” – wyraz podstawowy harfa – wydruk z komputera.
6. Analiza i synteza słuchowa wyrazu podstawowego: harfa.
- 4-5-latki - podział wyrazu jama na sylaby, określenie liczby sylab;
- 6-latki – podział wyrazu harfa na głoski, określenie liczby głosek;
- 5-6-latki – wyodrębnienie pierwszej głoski;
- 6-latki wyodrębnienie ostatniej głoski;
- 5-6-latki wyszukiwanie wyrazów zawierających głoskę „h” na początku, w środku i na końcu wyrazu.
7. Analiza i synteza wzrokowa wyrazu podstawowego:
- 4-5-latki zaznaczenie kartonikami ilości sylab w wyrazie harfa;
- 5-6-latki budowa schematu wyrazu podstawowego z białych kartoników (tyle kartoników, ile głosek w wyrazie);
- zasygnalizowanie pojęcia spółgłoska w odniesieniu do głoski „h”;
- budowa modelu wyrazu podstawowego z czerwonych i niebieskich kartoników (samogłoska – czerwony kartonik, spółgłoska – niebieski).
8. Prezentacja wielkiej i małej litery „H, h” (wydruk z komputera)
- 6-latki – drukowanej i pisanej;
- 4-5-latki – drukowanej.
9. Pisanie:
6-latki: karta pracy z literą h:
5-latki: szlaczki literopodobne:
4-latki: kolorowanie:
10. Czytanie:
- 6-latki samodzielnie:
Tata zabrał Adama na koncert.
Adam obserwuje, jak dyrygent kieruje zespołem.
Co on ma? To batuta.
Dyrygent wskazuje: raz i dwa.
Orkiestra gra hymn.
11. Zabawa słuchowa – odgadywanie, jaki to instrument. Dziecko słucha dźwięków i bez patrzenia odgaduje, jaki instrument go wydaje. Po udzieleniu odpowiedzi sprawdza jej poprawność.
12. „Walc kwiatów” – taniec ze wstążkami według pomysłów dzieci do utworu Piotra Czajkowskiego Walc kwiatów.


No comments:

Post a Comment