Wednesday, April 29, 2020

Segregujemy odpady



 1.„Łąka” – słuchanie i ilustrowanie ruchem treści wiersza oraz różnych zawartych w nim uczuć.
Łąka
Małgorzata Strzałkowska
Jak tu pięknie dookoła!
Strumyk szemrze, kwitną zioła,
skaczą żabki, buczą bączki
– jak nie lubić takiej łączki?
Pośród kwiatków sobie łażą
Ala, Ola, Staś i Kazio.
Nagle patrzą – jakiś dołek,
a w tym dołku jest tobołek.
Staś tobołek wyjął z dołka, po czym zajrzał do tobołka… a tam…
– Patrzcie! Stos papierków,
trzy butelki, pięć cukierków,
jedna guma…
– Już wyżuta…
– Dwie gazety i pół buta,
dwie torebki, cztery puszki…
– I zużyte trzy pieluszki!
– Ktoś na łące biwakował
i te śmieci tu wpakował.
– Cichcem, milczkiem, po kryjomu…
– Zamiast zabrać je do domu.
– Wiecie, jak tak dalej będzie,
jak będziemy śmiecić wszędzie,
to się Ziemia zdenerwuje,
tak że każdy pożałuje!
– Będzie miała dość brudasów,
bo jest miła, lecz do czasu!
– Zagra wszystkim nam na nosie
i przepadnie gdzieś w kosmosie,
a my zostaniemy sami,
płynąc luzem pod gwiazdami…
– A więc póki krąży w kółko,
niech się brudas puknie w czółko!!!
Jak naśmiecisz, to posprzątaj.
A jak nie – to marsz do kąta.
2. Rodzic prowadzi rozmowę na temat wiersza: Jakie miejsce dzieci wy­brały na wycieczkę? Jak mogły się czuć, gdy spacerowały po czystej, pięknej łące? Co znalazły na łące? Jak się wtedy poczuły? Jak wy czulibyście się w takim zaśmieconym miejscu? Jak myślicie, dlaczego ktoś zostawił śmieci na łące? Czy przypominacie sobie, jaką radę ma autorka wiersza dla tych, którzy naśmiecili? Jakie rozwiązanie proponuje autorka tym osobom, które nie chcą po sobie posprzątać? Czy jest to prawdziwa i skuteczna rada, czy raczej żart? Jak się zachować, gdy ktoś przy nas zaśmieca otoczenie? Warto wspomnieć, że rada autorki „marsz do kąta” jest żartem, Ziemi taka kara nie pomoże. Lepiej po prostu po sobie sprzątnąć.
3. „Oburzenie” – dyskusja. Rodzic rozmawia z dzieckiem, zadaje mu pytania: Co to znaczy czuć oburzenie, być oburzonym? W jakich sytuacjach można tak się czuć? Czy jest to przyjemne uczucie? Jak okazujemy swoje oburzenie?
4. Akcja segregacja – film edukacyjny.
5. Jak długo rozkładają się poszczególne grupy śmieci? – informacje.
pogięty rysunek (papier) – 1–6 miesięcy
ogryzek jabłka (bio) 1–5 miesięcy
reklamówka (plastik) – nawet 400 lat
puszka (metal) – 50 lat
plastikowa butelka (plastik) – 400–450 lat
słoik (szkło) – nigdy
papierek po cukierku (plastik) – 400 lat
gazeta (papier) – 6 tygodni
skórka od banana (bio) – rok
chusteczka higieniczna (papier) – 2–4 tygodnie
6. Dbamy o środowisko – kolorowanka ekologiczna (strony do wyboru).
7. „Eko i nieeko” – zabawa ruchowa. Rodzic odczytuje zdania, a dziecko ocenia, które z prezentowanych sytuacji są „eko”, a które nie.
Gdy usłyszy zdanie, które zakwalifikuje jako opis sytuacji „eko”, mówi poniższą rymowankę i wykonuje wskazane ćwiczenia:
To jest bardzo eko, (dzieci podskakują)
fantastyczny styl życia, (wyciągają ręce z uniesionymi kciukami)
każdy ekoludek (wskazują osoby z koła)
chwali taki sposób bycia. (rytmicznie klaszczą w dłonie)
Gdy ocenia, że dana sytuacja nie jest „eko”, mówi inną rymowankę i wykonuje wskazane ćwiczenia:
Takie zachowanie strasznie mnie oburza, (dzieci tupią nogą i podpierają się rękami pod boki)
szkoda dla środowiska jest bardzo duża. (kreślą dwiema rękami przed sobą duże koło)
Złość i smutek ogarnia wszystkie ekoludki. (wskazują wszystkie osoby z koła)
To wcale nie jest problem malutki. (kręcą głową i wykonują przysiad na słowa „problem
malutki”)
Przykładowe zdania:
–– Zosia wrzuciła pustą puszkę do kosza na szkło.
–– Paweł na spacerze posprzątał po swoim psie.
–– Ktoś wyrzucił śmieci do lasu.
–– Pani wykorzystała ponownie wcześniej używane kartki.
–– Kasia nie dokręciła kranu i wciąż kapie z niego woda.
–– Dawid podczas zakupów zamiast plastikowych reklamówek używa toreb z materiału.
–– Tata zaniósł stary telewizor do punktu odbioru elektrośmieci.
–– Karol rozpakował lizak i rzucił papierek na ziemię.
–– Asia podczas spaceru po górach zbierała śmieci na szlaku, by go oczyścić.
–– Mama z Jankiem zbudowali z niepotrzebnych opakowań zamek dla rycerzy i księżniczek.

No comments:

Post a Comment