Thursday, April 30, 2020

Wiem, jak chronić moją planetę


Zajęcia dla grup p. Kasi i p. Ewy

1.Co to jest ekologia? – słuchanie wiersza, rozmowa na temat jego treści. Zabawy ruchowo-słu­chowe na podstawie fragmentu rymowanki.
Co to jest ekologia?
D. Klimkiewicz, W. Drabik
Ekologia – mądre słowo,
a co znaczy – powiedz, sowo?
Sowa chwilę pomyślała
i odpowiedź taką dała:
„To nauka o zwierzakach,
lasach, rzekach, ludziach, ptakach.
Mówiąc krótko, w paru zdaniach,
o wzajemnych powiązaniach
między nami, bo to wszystko
to jest nasze środowisko.
Masz je chronić i szanować”
– powiedziała mądra sowa….
Pytania do wiersza: Co to jest ekologia? Czego dotyczy ta nauka? Co oznacza słowo „szanować”?
Aby utrwalić definicję pojęcia „ekologia”, Rodzic proponuje zabawę rytmiczną, np. dzieci mogą wyklaskiwać, wytupywać fragment wiersza zgodnie z analizą sylabową:
To na-u-ka o zwie-rza-kach,
la-sach, rze-kach, lu-dziach, pta-kach.
Mó-wiąc krót-ko, w pa-ru zda-niach,
o wza-jem-nych po-wią-za-niach
mię-dzy na-mi, bo to wszyst-ko
to jest na-sze śro-do-wis-ko.
2. „Oczyszczalnia ścieków” – zabawa badawcza. Rodzic demonstruje ścieki w słoiku (woda zmieszana z ziemią z doniczki, małymi kawałkami folii i opakowań, olejem). Prosi dziecko, aby zasta­nowiło się, co się może stać, gdy ktoś wypije taką wodę. Rodzic naprowadza dziecko na informacje o cho­robotwórczym działaniu bakterii. Następnie wprowadza słowo „oczyszczalnia” i prosi dziecko, aby spróbowało opowiedzieć, jak ona działa. Naprowadza dziecko na pojęcia „filtr”, „filtrowanie”. Pyta: Co może być takim filtrem?. Rodzic przygotowuje dwa słoiki i dwie butelki typu PET, ucięte jak lejek. Szyjkę jednej z nich obwiązuje gazą i mocuje na niej gumkę recepturkę. Obie butelki umieszcza tak jak lejki w słoikach. Dziecko powoli wlewa wcześniej obserwowane ścieki do obu butelek, obserwuje, czy gaza w jakikolwiek sposób pomaga przefiltrować nieczystości. Dziecko sprawdza, czy na gazie osadziły się kawałki opakowań, porównują kolor wody w słoikach. Rodzic prowadzi rozmo­wę z dziećmi: Czy można stworzyć jeszcze doskonalszy filtr? Jak działają oczyszczalnie ścieków? Co może być naturalnym filtrem? Czy wodę z tych słoików można pić? Rodzic kładzie żwir, małe kamyki i czysty piasek tak , by na lejku powstał filtr. Dziecko przelewa ścieki z jednego słoika i obserwuje proces oczyszczania wody. Po zakończeniu eksperymentu dziecko porównuje zapach i kolor wody z obu słoików. Rodzic zaznacza, że – pomimo filtrowania za pomocą żwiru i kamyków – ta woda nadal nie nadaje się do picia. Profesjonalne filtry są o wiele dokładniejsze. Wodą przefiltrowaną w ten sposób można natomiast np. podlać kwiaty w doniczkach.
3. „Malarz” – tradycyjna zabawa, utrwalenie nazw kolorów. Dziecko, będące malarzem, prowadzi dialog z resztą domowników.
Malarz: Stuk, puk.
Domownicy: Kto tam?
Malarz: Malarz.
Domownicy: Czego potrzebujesz?
Malarz: Farby.
Domownicy: Jakiego koloru?
Malarz: Zielonego (dziecko wymienia wybrany przez siebie kolor)
Domownicy: To go poszukaj.
Malarz szuka wymienionego koloru wokół siebie. Wskazuje kolejną osobę, która zostaje malarzem.
Zabawę można również przeprowadzić w języku angielskim. Utrwalenie nazw kolorów (również rzadko używanych) w języku angielskim na stronie:

No comments:

Post a Comment