Zajęcia dla grup p. Kasi i p. Ewy
1.Co to jest ekologia? – słuchanie
wiersza, rozmowa na temat jego treści. Zabawy ruchowo-słuchowe na podstawie
fragmentu rymowanki.
Co to jest ekologia?
D. Klimkiewicz, W. Drabik
Ekologia
– mądre słowo,
a co
znaczy – powiedz, sowo?
Sowa
chwilę pomyślała
i
odpowiedź taką dała:
„To
nauka o zwierzakach,
lasach,
rzekach, ludziach, ptakach.
Mówiąc
krótko, w paru zdaniach,
o
wzajemnych powiązaniach
między
nami, bo to wszystko
to
jest nasze środowisko.
Masz
je chronić i szanować”
–
powiedziała mądra sowa….
Pytania
do wiersza: Co to jest ekologia? Czego dotyczy ta nauka? Co oznacza słowo
„szanować”?
Aby
utrwalić definicję pojęcia „ekologia”, Rodzic proponuje zabawę rytmiczną, np.
dzieci mogą wyklaskiwać, wytupywać fragment wiersza zgodnie z analizą sylabową:
To
na-u-ka o zwie-rza-kach,
la-sach,
rze-kach, lu-dziach, pta-kach.
Mó-wiąc
krót-ko, w pa-ru zda-niach,
o
wza-jem-nych po-wią-za-niach
mię-dzy
na-mi, bo to wszyst-ko
to
jest na-sze śro-do-wis-ko.
2. „Oczyszczalnia ścieków” – zabawa
badawcza.
Rodzic demonstruje ścieki w słoiku (woda zmieszana z ziemią z doniczki, małymi
kawałkami folii i opakowań, olejem). Prosi dziecko, aby zastanowiło się, co
się może stać, gdy ktoś wypije taką wodę. Rodzic naprowadza dziecko na
informacje o chorobotwórczym działaniu bakterii. Następnie wprowadza słowo
„oczyszczalnia” i prosi dziecko, aby spróbowało opowiedzieć, jak ona działa.
Naprowadza dziecko na pojęcia „filtr”, „filtrowanie”. Pyta: Co może być takim
filtrem?. Rodzic przygotowuje dwa słoiki i dwie butelki typu PET, ucięte jak
lejek. Szyjkę jednej z nich obwiązuje gazą i mocuje na niej gumkę recepturkę.
Obie butelki umieszcza tak jak lejki w słoikach. Dziecko powoli wlewa wcześniej
obserwowane ścieki do obu butelek, obserwuje, czy gaza w jakikolwiek sposób
pomaga przefiltrować nieczystości. Dziecko sprawdza, czy na gazie osadziły się
kawałki opakowań, porównują kolor wody w słoikach. Rodzic prowadzi rozmowę z
dziećmi: Czy można stworzyć jeszcze doskonalszy filtr? Jak działają
oczyszczalnie ścieków? Co może być naturalnym filtrem? Czy wodę z tych słoików
można pić? Rodzic kładzie żwir, małe kamyki i czysty piasek tak , by na lejku
powstał filtr. Dziecko przelewa ścieki z jednego słoika i obserwuje proces
oczyszczania wody. Po zakończeniu eksperymentu dziecko porównuje zapach i kolor
wody z obu słoików. Rodzic zaznacza, że – pomimo filtrowania za pomocą żwiru i
kamyków – ta woda nadal nie nadaje się do picia. Profesjonalne filtry są o
wiele dokładniejsze. Wodą przefiltrowaną w ten sposób można natomiast np.
podlać kwiaty w doniczkach.
3. „Malarz” – tradycyjna zabawa, utrwalenie nazw
kolorów. Dziecko, będące malarzem, prowadzi dialog z resztą domowników.
Malarz:
Stuk, puk.
Domownicy:
Kto tam?
Malarz:
Malarz.
Domownicy:
Czego potrzebujesz?
Malarz:
Farby.
Domownicy:
Jakiego koloru?
Malarz:
Zielonego (dziecko wymienia wybrany przez siebie kolor)
Domownicy:
To go poszukaj.
Malarz
szuka wymienionego koloru wokół siebie. Wskazuje kolejną osobę, która zostaje
malarzem.
Zabawę
można również przeprowadzić w języku angielskim. Utrwalenie nazw kolorów (również
rzadko używanych) w języku angielskim na stronie:
No comments:
Post a Comment