Sunday, April 26, 2020

Ziemia nasza planeta. Poznajemy litery „Z”, „z”




1.”Nowa moda” – słuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści. Rodzic wprowadza dzieci do uważnego słuchania utworu: Podczas słuchania wiersza postarajcie się zapamiętać, którzy członkowie rodziny wzięli udział w wycieczce. Policzcie, proszę, o ilu środkach transportu rozmawiali.
Nowa moda
Małgorzata Strzałkowska
W domu Oli oraz Ali
wszyscy razem się zebrali,
aby wspólnie pogawędzić,
jak sobotę miło spędzić.
Uradzili, jedząc ciasto,
że pojadą gdzieś za miasto,
lecz z powodu tej wycieczki
do solidnej doszło sprzeczki.
– Autem! – mówi wujek Tadek.
– Na motorach! – woła dziadek.
Na to babcia: – Autobusem!
Mama: – Lepiej minibusem!
Ala z Olą grzmią donośnie,
że taksówką jest najprościej.
Tylko tata głową kiwa,
po czym nagle się odzywa:
– Samochody, autobusy,
motocykle, minibusy –
każdy z nich okropnie smrodzi,
a to naszej Ziemi szkodzi.
Po co spalin jej dokładać?
Lecz jest na to dobra rada –
pojedziemy rowerami,
bo nie trują spalinami.
Poprzez lasy, łąki, pola
pędzi Ala, za nią Ola,
mama, tata, babcia, dziadek,
a na końcu wujek Tadek.
Nowa moda jest w rodzinie
i rodzina z tego słynie,
że w sobotę się wybiera
na wycieczkę na rowerach.
Ziemia też oddychać musi,
bo inaczej się udusi.

2. Pytania do wiersza: Jakie plany miała rodzina występująca w wierszu? Ilu było członków tej rodziny? Czy potraficie ich wymienić? Jakimi środkami transportu chcieli pojechać na wycieczkę? Ile środków transportu wymienili członko­wie rodziny? Dlaczego wybrali rowery? Co znaczy słowo „moda”? Co oznacza słowo „ekologicz­ny”?
3. „Człowiek i jego działanie”– rozmowa z dziećmi na temat właściwych i niewłaściwych zachowań wobec środowiska. Dzieci wypowiadają się na podstawie własnych doświadczeń. Rodzic kieruje rozmową tak, by wymieniały zachowania nie tylko negatywne, lecz także dobre dla Ziemi. Rodzic sam nie wymienia i nie opisuje żadnych zachowań.
4. „Taki świat”– rozmowa na temat świata dookoła i zanieczyszczenia środowiska. Rodzice zadają dzieciom pytania: Czy podoba wam się świat, w którym żyjecie? Co chcielibyście w nim zmienić? Co w tym celu trzeba zrobić?
5. „Jak człowiek zmienił świat?” – praca plastyczna. Dzieci otrzymują kartki oraz dowolne materiały plastyczne (farby, pastele, kredki, flamastry i inne). Kartki przedzielają pionową kreską na pół. Po lewej stronie rysują środowisko naturalne, a po prawej – zmienione przez człowieka. Po skończeniu dzieci opowiadają o swoich pracach.
6. „Z jak zegar” - wprowadzenie liter „Z” i „z”
7. Pokaz wyrazu podstawowego „zegar” – wydruk z komputera.
8. Analiza i synteza słuchowa wyrazu podstawowego: zegar.
- 4-5-latki - podział wyrazu zegar na sylaby, określenie liczby sylab;
- 6-latki – podział wyrazu zegar na głoski, określenie liczby głosek;
- 5-6-latki – wyodrębnienie pierwszej głoski;
- 6-latki wyodrębnienie ostatniej głoski;
- 5-6-latki wyszukiwanie wyrazów zawierających głoskę „z” na początku, w środku i na końcu wyrazu.
9. Analiza i synteza wzrokowa wyrazu podstawowego:
- 4-5-latki zaznaczenie kartonikami ilości sylab w wyrazie zegar;
- 5-6-latki budowa schematu wyrazu podstawowego z białych kartoników (tyle kartoników, ile głosek w wyrazie);
- zasygnalizowanie pojęcia spółgłoska w odniesieniu do głoski „z”;
- budowa modelu wyrazu podstawowego z czerwonych i niebieskich kartoników (samogłoska – czerwony kartonik, spółgłoska – niebieski).
10. Prezentacja wielkiej i małej litery „Z, z” (wydruk z komputera)
- 6-latki – drukowanej i pisanej;
- 4-5-latki – drukowanej.
8. Utrwalenie liter „Z, z”.
- 6-latki – karta pracy – pisanie liter Z, z na stronie:
- 4-, 5-latki – kolorowanie litery „z” np. ze strony:

No comments:

Post a Comment