1.”Nowa moda” – słuchanie wiersza i rozmowa
na temat jego treści.
Rodzic wprowadza dzieci do uważnego słuchania utworu: Podczas słuchania wiersza postarajcie się zapamiętać, którzy
członkowie rodziny wzięli udział w wycieczce. Policzcie, proszę, o ilu
środkach transportu rozmawiali.
Nowa
moda
Małgorzata
Strzałkowska
W
domu Oli oraz Ali
wszyscy
razem się zebrali,
aby
wspólnie pogawędzić,
jak
sobotę miło spędzić.
Uradzili,
jedząc ciasto,
że
pojadą gdzieś za miasto,
lecz
z powodu tej wycieczki
do
solidnej doszło sprzeczki.
–
Autem! – mówi wujek Tadek.
– Na
motorach! – woła dziadek.
Na
to babcia: – Autobusem!
Mama:
– Lepiej minibusem!
Ala
z Olą grzmią donośnie,
że
taksówką jest najprościej.
Tylko
tata głową kiwa,
po
czym nagle się odzywa:
–
Samochody, autobusy,
motocykle,
minibusy –
każdy
z nich okropnie smrodzi,
a to
naszej Ziemi szkodzi.
Po
co spalin jej dokładać?
Lecz
jest na to dobra rada –
pojedziemy
rowerami,
bo
nie trują spalinami.
Poprzez
lasy, łąki, pola
pędzi
Ala, za nią Ola,
mama,
tata, babcia, dziadek,
a na
końcu wujek Tadek.
Nowa
moda jest w rodzinie
i
rodzina z tego słynie,
że w
sobotę się wybiera
na
wycieczkę na rowerach.
Ziemia
też oddychać musi,
bo
inaczej się udusi.
2. Pytania do wiersza: Jakie plany
miała rodzina występująca w wierszu? Ilu było członków tej rodziny? Czy
potraficie ich wymienić? Jakimi środkami transportu chcieli pojechać na
wycieczkę? Ile środków transportu wymienili członkowie rodziny? Dlaczego
wybrali rowery? Co znaczy słowo „moda”? Co oznacza słowo „ekologiczny”?
3. „Człowiek i jego działanie”– rozmowa z dziećmi
na temat właściwych i niewłaściwych zachowań wobec środowiska. Dzieci
wypowiadają się na podstawie własnych doświadczeń. Rodzic kieruje rozmową tak,
by wymieniały zachowania nie tylko negatywne, lecz także dobre dla Ziemi.
Rodzic sam nie wymienia i nie opisuje żadnych zachowań.
4. „Taki świat”– rozmowa na temat świata
dookoła i zanieczyszczenia środowiska. Rodzice zadają dzieciom pytania: Czy
podoba wam się świat, w którym żyjecie? Co chcielibyście w nim zmienić? Co w
tym celu trzeba zrobić?
5. „Jak człowiek zmienił świat?” – praca
plastyczna.
Dzieci otrzymują kartki oraz dowolne materiały plastyczne (farby, pastele,
kredki, flamastry i inne). Kartki przedzielają pionową kreską na pół. Po lewej
stronie rysują środowisko naturalne, a po prawej – zmienione przez człowieka.
Po skończeniu dzieci opowiadają o swoich pracach.
6. „Z jak zegar” - wprowadzenie liter „Z”
i „z”
7. Pokaz wyrazu podstawowego „zegar” – wydruk z
komputera.
8. Analiza i synteza słuchowa wyrazu
podstawowego: zegar.
- 4-5-latki - podział wyrazu zegar na sylaby, określenie liczby sylab;
- 6-latki – podział wyrazu zegar na głoski, określenie liczby głosek;
- 5-6-latki – wyodrębnienie pierwszej głoski;
- 6-latki wyodrębnienie ostatniej głoski;
- 5-6-latki wyszukiwanie wyrazów zawierających głoskę „z” na początku, w środku i na końcu wyrazu.
9. Analiza i synteza wzrokowa wyrazu podstawowego:
- 4-5-latki zaznaczenie kartonikami ilości sylab w wyrazie zegar;
- 5-6-latki budowa schematu wyrazu podstawowego z białych kartoników (tyle kartoników, ile głosek w wyrazie);
- zasygnalizowanie pojęcia spółgłoska w odniesieniu do głoski „z”;
- budowa modelu wyrazu podstawowego z czerwonych i niebieskich kartoników (samogłoska – czerwony kartonik, spółgłoska – niebieski).
10. Prezentacja wielkiej i małej litery „Z, z” (wydruk z komputera)
- 4-5-latki - podział wyrazu zegar na sylaby, określenie liczby sylab;
- 6-latki – podział wyrazu zegar na głoski, określenie liczby głosek;
- 5-6-latki – wyodrębnienie pierwszej głoski;
- 6-latki wyodrębnienie ostatniej głoski;
- 5-6-latki wyszukiwanie wyrazów zawierających głoskę „z” na początku, w środku i na końcu wyrazu.
9. Analiza i synteza wzrokowa wyrazu podstawowego:
- 4-5-latki zaznaczenie kartonikami ilości sylab w wyrazie zegar;
- 5-6-latki budowa schematu wyrazu podstawowego z białych kartoników (tyle kartoników, ile głosek w wyrazie);
- zasygnalizowanie pojęcia spółgłoska w odniesieniu do głoski „z”;
- budowa modelu wyrazu podstawowego z czerwonych i niebieskich kartoników (samogłoska – czerwony kartonik, spółgłoska – niebieski).
10. Prezentacja wielkiej i małej litery „Z, z” (wydruk z komputera)
-
6-latki – drukowanej i pisanej;
-
4-5-latki – drukowanej.
8. Utrwalenie liter „Z, z”.
8. Utrwalenie liter „Z, z”.
-
6-latki – karta pracy – pisanie liter Z, z na stronie:
-
4-, 5-latki – kolorowanie litery „z” np. ze strony:
No comments:
Post a Comment